/ Foto / Vardag /

Allergi som förstör motivationen.

Det är helt otroligt hur mycket allergi kan bestämma över kroppen och sinnet. Om du inte är allergisk mot någonting är du verkligen lyckligt lottad!
Jag är en sådan där person som tycker väldigt mycket om årstidernas skiftningar. När det varit en lång sommar ser jag fram emot en färgglad höst och när vintern varit alldeles för kall, som vanligt, kan jag inte bärga mig till knopparna slår ut i vår. Alla årstider är så vackra och jag är verkligen tacksam att få bo i ett så fint land som Sverige, trots att jag helst skulle vilja ha varmare vintrar och längre somrar. 
 
Tyvärr kan jag inte njuta utav dessa skiftningar fullt ut då jag olyckligtvis blivit en av de som är allergisk mot pollen och allt vad det innebär. Björk och gräs är så fint och doftar så gott, men några månader om året reagerar min kropp som om de är fiender och intar försvarsposition. För att inte tala om dammet som yr när man ska städa...
 
I år har det varit värre än någonsin för mig och mamma, som också är allergisk. Kroppen reagerar som om man är extremt förkyld. Näsan rinner, man blir täppt, man blir tung i huvudet, får ofta huvudvärk, känner sig väldigt trött, blir varig i ögonen, torr i halsen och väldigt omotiverad. 
 
En av de saker jag tycker är allra jobbigast just nu är att jag inte kan köpa hem blommor, för då skulle vi tuppa av här hemma. Jag är extremt känslig mot dofter såhär års. Om någon går förbi mig med en stickande eller stark parfym känns det som att min näsa ska explodera, bokstavligen talat. Det här är ingenting man kan föreställa sig om man inte varit med om det själv och jag avundas er som slipper. 
 
Träningsmotivationen har också sjunkit något enormt och jag har ätit en hel del skräpmat istället. Man ska ju inte träna när man är sjuk, och min kropp reagerar som om den är jätteförkyld. 
 
Okej, för att bli lite positiva om det här nu då! Vad finns det för fördelar med pollen? 
♥ Det finns medeciner mot pollen. Tabletter, nässpray och ögondroppar. Hej apoteket! 
♥ Man rensar systemet till sommaren. Ut med all skit man har i kroppen. Fräs och snyt!
♥ Om kroppen reagerar betyder det att din kropp fungerar och det är många tummar upp!
♥ När allergin kommer vet du att sommaren är påväg och att det inte är långt kvar till värmen kommer!
♥ Pollenallergin må vara en återkommande faktor, men var glad att det bara är under några veckor/månader per år och inte året om. Är man allergisk mot t.ex. nötter så är man det 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. Jag kan alltså köpa blommor när pollensäsongen är över, tjohoo! 
 
Ett tips: Tvätta händerna ofta för att inte förvärra allergin. Pollen är ett mikroskopiskt ämne som flyger runt i luften och fastnar överallt. Om du ser till att inte ha det på händerna, minskar risken att dina slemhinnor kommer i direktkontakt med ämnet som ger dig en allergisk reaktion!