/ Hälsa & Träning / Vardag /

Att inte ge upp.

Övervikt och allt vad det innebär har praktiskt taget varit min vardag ända sedan jag var liten. Tröstätandet fanns alltid där när jag mådde dåligt och kilona ökade snabbare än vinden. Det gjorde att jag mådde ännu sämre och ledde till mer tröstätande. En ond cirkel bildades. Jag kände mig inte fin och jag kände mig liksom annorlunda på något sätt, men det är mycket svårare att ta sig därifrån än man kan ana. Det är såklart individuellt, men för många är det så. Jag har många gånger försökt att göra något åt detta, för jag ville inte se ut som jag gjorde och inte må som jag mådde, men det är så läskigt enkelt att falla tillbaka i gamla vanor.
 
Under en ett års period åt jag godis och bakverk nästan varje dag i smyg. Det fick mig att må bättre för stunden, men efteråt mådde jag bara ännu sämre. Som tur är har jag alltid haft en passion till dans som på något sätt alltid dragit mig tillbaka in i träningen. Längtan efter att  vilja bli bättre på det har hjälpt mig otroligt mycket. Jag tror att det är viktigt att hitta någonting som man tycker är roligt och brinner för, då blir det mycket enklare att förtsätta. 
 
Det första steget är att bestämma sig. Vad är det jag vill? Vill jag leva såhär resten av livet? I mitt fall var det ett stort NEJ! Jag ville ändra mina vanor och må bättre trots att jag visste att det skulle bli tufft. Är man sockerberoende, som jag var, kan det vara en jobbig process att gå igenom när man ska sluta eller dra ner på sockret. Jag fick ofta ont i huvudet och kände mig väldigt trött i början och då var det bara viljan som stoppade mig från att börja äta igen. Efter några dagar började jag redan att må bättre, men så fort jag smakade på något godis eller dylikt så föll jag tillbaka i mina gamla mönster och fick börja om från början.
 
Det var, och är fortfarande, en lång process som jag troligen kommer att få kämpa med länge men för mig är det så värt det. När jag märker resultat försvinner alla andra känslor än glädje och stolthet och det är så skönt att känna att det jag kämpar med och för inte är förgäves. 
 
Nu tränar jag regelbundet och äter gott när jag är med vänner och familj. Jag försöker att inte köpa onyttigheter själv för att sedan sitta i i min ensamhet och äta. What you eat in private you wear in public. Det är mycket trevligare att ta en glass vid stranden på sommaren eller äta efterätt på bjudningar är att sitta och äta själv. Träningen får mig desutom att känna mig piggare, även om jag ofta är trött efter ett pass. Jag tränar helst på gymet då jag känner mig mer motiverad där. Men det svåra för mig är inte träningen utan maten och alla snacks. Mat är ju så gott! Jag försöker att dricka mycket vatten och byter ut godis mot t.ex. nötter eller frukt. Att äta regelbundet är också en stor hjälp. Äter jag fler mellanmål blir jag inte så hungrig till lunch och middag och behöver inte äta så mycket. Man mår faktiskt bäst av att äta lite och ofta. 
 
Ett tips är att sätta upp mål och delmål under deadline. Då blir man mer motiverad att lyckas. Därtill kan man även förbestämma belöningar vid varje avklarat delmål, men belöningen bör ej vara något ätbart och defenitivt inte godis. 
 
Nu vet ni lite mer om mig. Ha en bra dag mina vänner!