/ Mat & Dryck / Nöje / Resa /

Albanien.

OBS! Detta skrevs igår, men då internet låg nere plubliceras det idag istället.

Idag flög jag upp som en raket kl 6 för att inte somna om när väckarklockan hade ringt. Christoffer mumlade till snooze ljudet att hålla tyst medan jag vankade runt i rummet och försökte hålla ögonen öppna. Jag undrar egentligen vad vi kan klassas som då vi varken tycker om att gå upp tidigt eller lägga oss sent. Är man morgon- eller natt människa då?

Hur som helst så tog vi promenaden ner till macken på fem minuter för att bli upplockade av bussen som skulle ta oss till Albanien. Väl på bussen fick vi i oss lite frukost. Vi sov en del innan det var dags för kiss paus och sedan var vi helt plötsligt vid gränsen och det var dags att visa tullen våra pass. Det var ingen särskilt noggrann koll. Han tittade bara i cirka tre sekunder och sedan gick han vidare till nästa. Dem verkar inte vara så noga i allmänhet här. De kan avrunda pengar hit och dit och parkarerar inte särskilt korrekt heller. Dem är lite yolo helt enkelt, haha!

Jag och Chrisoffer var de sista passagerarna som gick på bussen så de enda platserna som fanns kvar var de fyra sätena längst bak. Det gjorde oss dock ingenting eftersom det var så varmt att vi gärna ville ha lite mellanrum mellan oss och vårt bagage.

Det första vi såg när vi kom innanför gränsen var två hästar som gick längst vägen helt ensamma och någon kilometer senare fick vi sakta ner och köra runt en sköldpadda som var på förmiddagspromenad mitt i körfältet. Vi fick oss ett gott skratt. Det var även kor som gick runt på gatorna helt lösa och utan någon ägare inom synhåll.
Vårt första stopp var en guidad tur på två timmar som vi misstog för toalettstopp så vi hade varken med oss kamera, vattenflaskor eller pengar på turen, men det gick bra ändå. Vi fick se ruiner och höra Grekisk historia. Efteråt åkte vi till en restaurang för att äta mat och därefter gick vi en promenad, hela gruppen tillsammans, in till centrumet. De tidigare två turerna vi varit på har vi haft samma guide, Natasha, men idag hade vi en annan. Han var väldigt glad, lättsam och charmig. Skojjade med allt och alla och försökte få alla att trivas. Innan vi satte oss i bussen för att åka tillbaka mot Grekland köpte han bygaråer och bjöd oss.

På vägen hem satte han på¨Grekisk eller Albansk musik och började bjuda upp damerna till dans. Han sjöng gladeligen med i mikrofonen. Jag och Christoffer satt bara och skrattade och log åt varandra samt tog lite kort på honom mellan varven. Himla mysigt var det! Väl tillbaka på hotellet började vi packa för hemresan och beställde sedan room service då vi var trötta efter den långa dagen i bussen. Vi kom tillbaka till hotellet ungefär klockan åtta.

Imorgon är det dags för hemresa. Vi kommer att sakna det här stället, men samtidigt ska det bli skönt att komma hem! Borta bra, men hemma bäst ♥